Po drátě 6: Řešení úlohy č. 4
Tak nám orgové zase poslali obrázek... Klasický první způsob, co napadne paranoidního hráče Po drátě, je pustit na soubor s obrázkem strings. To v tomto případě dá poměrně vtipný výsledek, totiž kompletně celý soubor - a navíc je to zdroják v Céčku!
Nejvyšší čas si zjistit, co že je ten formát XPM zač a proč byl vlastně vymyšlen. Inu, jedná se o poměrně starý formát pro ikonky v X window systemu, a z toho plynou i jeho vlastnosti: musel umožňovat velmi rychlé načtení i na tehdejších strojích (nejrychlejší je žádné, tj. obrázky byly přímo zakompilované) a musel umožňovat čitelné zobrazení ikonek v různých prostředích, a to jak co se týče technických omezení (např. pouze monochromatické displeje), tak uživatelova nastavení (např. barva pozadí plochy).
Většina obrázkových prohlížečů na tyto skvělé vlastnosti za ta léta už dávno zapomněla a je na hráčích, aby tuto dávnou znalost znovu objevili: obrázek ve formátu XPM může mít více barevných palet naráz! Řešení úlohy spočívá v jeho zobrazení za použití postupně všech palet. Pak dostáváme:
paleta: | color | grey4 | grey | mono |
Poslední nám říká heslo: OSTROPESTREC.
Zajímavosti
Autorovi je znám jediný obrázkový prohlížeč, který umí XPM palety přepínat: sxpm, implementovaný přímo jako součást X projektu.
Dokud byly vrstvy jen 3, daly se na výrobu úlohy použít R,G,B vrstvy v gimpu, pro 4 vrstvy už bylo nejsnazší použít vim. Už chápete, k čemu je nutná podpora CMYK v gimpu? :-)
Autorem úlohy je Milan.
tr "abcdefghijklmnop" " X X X X X X X X" <obrazek.xpm
tr "abcdefghijklmnop" " XX XX XX XX XX" <obrazek.xpm
etc.
Predpokladam, ze jsem nebyl zdaleka sam?
o specialnych paletach som nevedel a zbeznym precitanim wikipedie som sa to nedozvedel.
palety som nakopiroval postupne do prvej a v niecom defaultnom na fedore aj zobrazil.