Po drátě 6: Řešení úlohy č. 4

Tak nám orgové zase poslali obrázek... Klasický první způsob, co napadne paranoidního hráče Po drátě, je pustit na soubor s obrázkem strings. To v tomto případě dá poměrně vtipný výsledek, totiž kompletně celý soubor - a navíc je to zdroják v Céčku!

Nejvyšší čas si zjistit, co že je ten formát XPM zač a proč byl vlastně vymyšlen. Inu, jedná se o poměrně starý formát pro ikonky v X window systemu, a z toho plynou i jeho vlastnosti: musel umožňovat velmi rychlé načtení i na tehdejších strojích (nejrychlejší je žádné, tj. obrázky byly přímo zakompilované) a musel umožňovat čitelné zobrazení ikonek v různých prostředích, a to jak co se týče technických omezení (např. pouze monochromatické displeje), tak uživatelova nastavení (např. barva pozadí plochy).

Většina obrázkových prohlížečů na tyto skvělé vlastnosti za ta léta už dávno zapomněla a je na hráčích, aby tuto dávnou znalost znovu objevili: obrázek ve formátu XPM může mít více barevných palet naráz! Řešení úlohy spočívá v jeho zobrazení za použití postupně všech palet. Pak dostáváme:

paleta:colorgrey4greymono

Poslední nám říká heslo: OSTROPESTREC.

Zajímavosti

Autorovi je znám jediný obrázkový prohlížeč, který umí XPM palety přepínat: sxpm, implementovaný přímo jako součást X projektu.

Dokud byly vrstvy jen 3, daly se na výrobu úlohy použít R,G,B vrstvy v gimpu, pro 4 vrstvy už bylo nejsnazší použít vim. Už chápete, k čemu je nutná podpora CMYK v gimpu? :-)

Autorem úlohy je Milan.

Re: Po drátě 6: Řešení úlohy č. 4 JS (25. 1. 2012 - 13:35) Sbalit(1)
Ja delal:

tr "abcdefghijklmnop" " X X X X X X X X" <obrazek.xpm
tr "abcdefghijklmnop" " XX XX XX XX XX" <obrazek.xpm
etc.
Re: Po drátě 6: Řešení úlohy č. 4 kolalokk (25. 1. 2012 - 14:13) Sbalit(4)
Postupne jsem opsal sloupce pro g, g4 a m do sloupce c, a vytvoril tak dalsi tri obrazky... Nez hledat prohlizec, ktery to umi... :-)))
Predpokladam, ze jsem nebyl zdaleka sam?
Re: Po drátě 6: Řešení úlohy č. 4 Tomas Vondra (25. 1. 2012 - 14:45) Sbalit(1)
Nebyl.
Re: Po drátě 6: Řešení úlohy č. 4 andrej (25. 1. 2012 - 15:14) Sbalit(2)
+1
o specialnych paletach som nevedel a zbeznym precitanim wikipedie som sa to nedozvedel.
palety som nakopiroval postupne do prvej a v niecom defaultnom na fedore aj zobrazil.
Re: Po drátě 6: Řešení úlohy č. 4 Drsnik (25. 1. 2012 - 18:40) Sbalit(1)
Dalsi program co zvladne zobrazit XPM je stary dobry wokenni IrfanView (se zakladnim plugin packem). Jen to neumi ruzne palety. Takze jsem to vyresil zkopirovanim posledniho sloupecku do tech ostatnich (odhadl jsem ze to bude v nizkem rozliseni aby to necouhalo). Ale asi by se to dalo i na ctvereckovanem papire (narozdil od masochisticke ulohy s QR obrazekm).