Po drátě 5: Řešení úlohy č. 4

Po zavolání na uvedenou SIPovou adresu se ozval hlasový automat. Obsahem menu byl z větší části balast:

Plechová huba nelhala, heslo se opravdu skrývalo pod čtyřkou. Po jejím zmáčknutí jste dostali výzvu "ping" a šest skupin po čtyřech tónech. Tóny byly dvou druhů, čtyři tóny tedy představovaly 4 bity. Dost na zakódování číslic 0 až 9; vyšší čísla než 9 se nikdy nevyskytovala. Stačilo tedy tóny dekódovat a poslat zpět jako DTMF (tedy, o DTMF nemá v případě SIPu moc smysl mluvit, anžto se posílají jako metadata, a ne kódované v audiostreamu, ale holt se jim tak z historických důvodů stále říká).

Nejjednodušším způsobem, jak (poměrně rychle přehrávané) číslice dekódovat, bylo nakreslit si na papír binární stromeček, a pak ho jen sledovat tužkou. Samozřejmě byli i tací, co číslice zvládali z hlavy, i tací, co si na dekódování psali více či méně sofistikovaný software.

Zajímavosti

Test linuxových znalostí po správných odpovědích na všechny otázky (na které bylo potřeba odpovídat DTMF tóny A, B nebo C, které v mnohých SIP klientech ani nenajdete) vydal URL k papírové skládačce tučňáka.

Seznamka spojovala vždy dva volající, kteří si tuto možnost zvolili. Bohužel se zdá, že téměř nikdo neměl funkční mikrofon, takže tento sociální aspekt úlohy přišel poněkud vniveč...

Oblíbená nahrávka orgů je tato. Šifrovací hru Matrix můžeme rozhodně doporučit :-)

Vzkazy pro orgy nás vysloveně zklamaly. Jejich obsahem bylo většinou ticho, výjimečně nějaké pazvuky či natolik tlumený hlas ve vysoké hladině šumu, že mu nebylo vůbec nic rozumět ani po aplikaci denoise. Srozumitelné zprávy jsme dostali jen dvě, děkujeme za ně!

Při volbě spojení s operátorem se volající dozvěděl jen, že "litujeme, ale všichni naši operátoři se flákají a žádný s vámi nechce hovořit," přehrávané v minutových intervalech v nekonečné smyčce. O hudbu na pozadí se postarala skladba Breath of Freedom, autorovi moc děkujeme!

Možná jste si všimli, že v menu chybí devítka. Její absence byla jemným postrčením, že pod ní je něco schovaného. Bylo však potřeba ji zmáčknout dvakrát - kód 99 skrýval heslo k vedlejší úloze.

V nápovědě k úloze byla v první polovině hry chyba: špatně převedený binární zápis do desítkového. Postiženým se ještě jednou omlouváme.

Autorem úlohy je Jirka Benc, nápady na obsah telefonního menu vydatně přispěli Anička s Milanem.

Re: Po drátě 5: Řešení úlohy č. 4 David Watzke (8. 12. 2010 - 18:45) Sbalit(1)
Já jsem byl jeden z těch s vypnutým mikrofonem - netušil jsem, že mě to spojí. Myslel jsem, že to zvednul někdo z orgů a směje se tam, ale pak když jsem to zkusil znova a pořádně, mluvil jsem s jedním člověkem, kterej mi řekl, že zrovna řeší stejnou úlohu. To jsem se fakt nasmál :-D
Re: Po drátě 5: Řešení úlohy č. 4 milan (8. 12. 2010 - 21:10) Sbalit(1)
Když jsem při testování této úlohy přemýšlel, jestli existuje pod Linuxem SW, který lze ihned, bez úprav, použít a dá lepší výsledky než tužka a papír, nemohl jsem na nic přijít. Až o dva dny později mě to napadlo: 'bc'! Na první řádek zadáme 'ibase=2', pustíme si vedle sip klienta s úlohou a na numerické klávesnici podle tónů ve sluchátkách ťukáme: 0011<enter>0101<Enter>... a na dalších řádcích rovnou je řešení...